lauantai 20. joulukuuta 2014

Orkidea kukkii jouluksi

En ole perinyt puutarhurin taitoja. Kukkia meillä on kyllä ikkunalaudoilla. Usein sellaisetkin kukat, jotka voisivat kukkia, kasvattavat meillä vain vihreitä lehtiä. Olen laiska vaihtamaan multia. Yleensä kukat eivät saa liikaa vettä vaan liian vähän. Mutta mukavia seuralaisia ne ovat silti. Haaveenani on kasvattaa rahapuusta bonsai, mutta taitaa olla vähän vaativa projekti minulle. 

Olen saanut kolme orkideaa eri juhlien yhteydessä ja kuin ihmeen kaupalla ne ovat pysyneet hengissä. Ehkä avainsana on se, että en ole kastellut niitä liikaa. Orkideat pitäisi upottaa kerran viikossa ruukkuineen päivineen imemään vettä, näin minua on neuvottu, mutta minä kastelen niitä ihan normaalisti vesikannusta ruukkuun kerran viikossa. Kesällä saatan laittaa vettä pari kertaa viikossa. 

Nämä kukat ovat olleet meillä jo monta vuotta. Jossain vaiheessa kukat kuihtuvat ja eletään hiljaiseloa, mutta jouluksi saadaan sitten viimeistään ihania kukkia. Ilmansuunta on varmaan suotuisa, niin että ne saavat sopivasti valoa. Tämä valkoinen on tänä vuonna pisimmällä ja se on avannut jo muutaman kukan. Kaksi muuta orkideaa vielä kasvattavat nuppuja. Pian nekin varmaan ovat kukkavaiheessa. Orkideat ovat minun joulukukkiani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti