Näytetään tekstit, joissa on tunniste matkailu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste matkailu. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 18. lokakuuta 2017

Sunnuntaikonsertti - Kööpenhamina



Teiniohjelman ohessa tein Kööpenhaminan matkalla pienen syrjähypyn omille tielleni. Kastellet on kaunis vihreä keidas lähellä kuuluisaa pientä merenneitoa. 


Kauniit ruskan värit koristivat puistikkoa ja Tanskan lippu liehui komeasti vanhan linnoitusalueen keskellä.


Alueella oli pieni kirkko, jossa järjestetään sunnuntaikonsertteja. Minä pujahdin kuuntelemaan sellon ja haitarin yhteissoitantaa.


Bachit kuulostivat rauhoittavilta turistihulinan jälkeen. 


Konsertit jatkuvat sunnuntaisin syksyllä klo 14.

tiistai 17. lokakuuta 2017

Burgereita Köpiksessä



Koska Kööpenhaminan syyslomamatkalla puolet retkeläisistä oli teinejä, niin ymmärrettävästi myös ruokapaikkojen valinnassa otettiin huomioon teinitoiveet. Kuulimme testimenestyjästä nimeltään Gasoline Grill. Se oli tanskalaisessa burgerilaisvertailussa menestynyt loistavasti. Toinen myyntipisteistä sijaitsi sopivasti majapaikkamme lähellä ja aivan kävelykatu Strøgetin vierellä.


Gasoline Grill menestyi meidän omassa testissämme myös erinomaisesti. Lihaisat pihviburgerit olivat TODELLA hyviä. Kasvisburgerissa oli sienipihvi, joka ei saanut ihan yhtä huippupisteitä meiltä. 


Ravintola oli täpötäynnä ravattimiehistä teineihin. Tämä kertonee jotain paikan suosiosta. Me istuimme syömässä hampurilaisiamme kadun varressa penkillä. Yksi perheenisä katseli pitkään hampurilaistani ja palasi kysymään, että mistä nuo on ostettu. Nam, sanoin minäkin vaikken ole  varsinainen hampurilaisfani.

maanantai 16. lokakuuta 2017

Tivolin syksy - Kööpenhamina



Kööpenhaminan syysloman ehdoton suosikki niin teinien kuin vanhempien mielestä oli Tivoli. Se oli koristeltu Halloween teeman mukaisesti todella hienon näköiseksi.


Kojuista sai ostaa aiheeseen sopivaa rekvisiittaa.


Kurpitsakilpailun muhkea voittaja oli esillä puistossa. Ei mikään pikku vekkuli ollut kysymyksessä.


Hämärän laskeutuessa Tivolin upea valaistus pääsi hienosti esille.


Ruokapaikoista valitsimme tällä kertaa Grøftenin.


Lammas ja pihvit olivat loistavia, eikä jälkiruuissakaan ollut moittimista.


Kööpenhaminan Tivolin Halloween teeman valoviikot jatkuvat 5.11.2017 saakka. Me emme kierrelleet laitteita, sillä muutenkin riitti tekemistä ja katsottavaa. Tivoli on mukava vierailupaikka näin syksylläkin.

perjantai 22. syyskuuta 2017

Matkamuistoja Barcelonasta



Joka matkalta me hankimme itsellemme jääkaappimagneetin tuliaisiksi. Se on tärkein matkamuisto. Gaudimainen mosaiikkilisko koristaa nyt jääkaapin ovea. 

Teinille on yritetty löytää usealta reissulta teekannu-kuppi yhdistelmää. Nyt sellainen tuli vastaan Gaudi-museossa, kuten myös t-paita. Itselleni ostin mustan juhlallisen huivin. Yhteiseen juhlapöytään toimme ihania, haisevia katalonialaisia juustoja. Miehen matkamuisto oli kirjakirppikseltä löytynyt Asterix espanjaksi. 


Viikonloppuna laitetaan juustot pöytään ja muistellaan mukavaa matkaa!

torstai 21. syyskuuta 2017

Liikkuminen Barcelonassa



Minä ihastuin Barcelonaan. Nähtävää oli yllin kyllin ja sitä olisi riittänyt pidemmäksikin aikaa. Kaapelivaunulla pääsi ihailemaan Montjuicilta näkymää kaupungin yli.


Liikkuminen paikasta toiseen oli Barcelonassa helppoa. Rantakatuja pitkin oli kiva kävellä. Me hankimme pidemmille matkoille metroasemalta kymmenen matkan sarjalipun hintaan 9,95€. Käteisellä maksetun matkan hinta oli kaksinkertainen. Samalla lipulla pääsi niin metroon, paikallisjunaan kuin bussiinkin. Reitit oli merkitty hyvin ja missään ei ollut liian ruuhkaista. Lipulla pääsi leimaamaan matkan samaan aikaan useampi henkilö.


Taksit olivat edullisia. Viralliset musta-keltaiset taksit sai vaikka lennosta kättä heilauttamalla ja mittarista näki hinnat näppärästi.


Hyvä vinkki niille, jotka tarvitsevat matkalaukuille päiväksi säilytystä. Bds-firma noutaa laukkusi sovitusta paikasta, sinetöi laukkusi kiinni ja palauttaa sen sovittuna aikana takaisin sovittuun paikkaan. Tämä oli näppärä palvelu, joka toimi tosi täsmällisesti ja luotettavasti. Poislähtöpäivänä saatoimme kulkea ilman huolta laukuista, kun huoneistohotellissa ei ollut matkalaukkusäilytystä.


Milloinkahan pääsisi uudelleen Barcelonaan?!

keskiviikko 20. syyskuuta 2017

Katalonian kulinaristit



Ystäviltä saatu vinkki vei meidät Barcelonassa vanhan kaupungin keskustaan El Goticin alueelle. Sieltä löysimme pieneltä kujalta ravintolan nimeltään Los Caracoles. Avokeittiössä hääräävät kokit taikoivat turisteille herkkuja. Ulkogrillissä paistuivat kanavartaat.


Nimensä mukaisesti Los Caracoles tarjoaa etanoita, mutta muutakin saa. Katalonian jälkiruokaherkku Crema Catalana eli paahtovanukas oli loistavan makuinen ja ei ihan pieni sellainen ollutkaan.


Juomana maistui espanjalainen cava.


Ravintola on todella suosittu. Vaikka pöytiä on useissa pienissä huoneissa paljon, niin silti ilman pöytävarausta voi jäädä ilman paikkaa. Viereisessä pöydässä illallistivat ainoat matkan aikana tapaamamme suomalaiset. Terveisiä Lempäälään hauskoille seuralaisille! Pienen jutustelun jälkeen oltiin jo melkein naapurin tyttöjä eli pieni on maailma.


Ravintola oli viihtyisä, ruuat hyviä ja meille sattui todella hauska tarjoilija! Veivattiin vitsejä ihan espanjaksi... tilannekomiiikkaa.


Mereneläviä ja kymmeniä lajeja erilaisia kaloja löytyy kauppahallista.


La Bogueriassa Ramblan varrella niitä voi käydä ihmettelemässä. Turisteja on paljon, enkä yhtään ihmettele, että paikalliset asukkaat ruokaostoksillaan ovat kyllästyneet käytävät tukkiviin turistilaumoihin.


Kauppahallissa voi istahtaa kahville tai vaikka pienelle suolaiselle.


Ravintoloitsijat ovat iloisia kaikista asiakkaista. Meille maistuivat tapakset.


Pienet lihakaupat ovat aarreaittoja.


Yleensä tiskissä on hyviä lihoja ja makkaroita sekä runsas valikoima juustoja. Me löysimme paikallisasukkaita illallisella lihakaupan takahuoneesta.


Kahviloita Barcelonassa riittää.


Mutta niin riittää nälkäisiä ja janoisiakin.


Viimeisenä päivänä ennen lennolle lähtöä istuskelimme Placa Reialilla.


Turistien hyörinä jatkui vaikka me lähdimme.


Onneksi Helsingistäkin löytyy useita espanjalaisia ravintoloita, joissa voi muistella ja maistella Katalonian herkkuja.

tiistai 19. syyskuuta 2017

Gaudin Barcelona



Barcelonassa on kauniita ja mielenkiintoisia rakennuksia. Parhaat ja lennokkaimmat luomukset ovat arkkitehti Antoni Gaudin käsialaa. Hullu vai nero, sitä pohtivat opettajansa jo aikoinaan. 


Gaudi löysi mesenaatikseen Paul Güellin, joka rahoitti ja tilasi häneltä töitä. Niitä rakentui ympäri Barcelonaa.


Parc Güellin puiston keskellä on Gaudin monumenttien alue, josta piti tulla uusi ja  hieno Art Nuveau tyylinen asuinalue. Rahat kuitenkin hupenivat ja toteutus ei edennyt kovin pitkälle. Tämä maksullinen alue on kuitenkin aivan mahtava ulkoilmataideteos.


Turisteja alueella riittää ja liput kannattaa ehdottomasti ostaa ennakkoon. Kuvattavaa ja yksityiskohtia riittää. Kuuluisin kuvauskohde on tuo värikäs lisko. Yhtä suosittuja ovat tietysti selfiet...


Muualle Parc Güellin puistoon on ilmainen pääsy. Sinne pääsee hyvin esim. bussilla 24 aivan portin viereen.


Puistossa oli viikonloppuna rauhallisen seesteinen tunnelma, vaikka väkeä riitti sielläkin. Ihmiset istuskelivat Gaudin pilarirakennelmien varjossa. Korkeammalla saattoi ihailla hienoja kaupunkinäkymiä. Me kuuntelimme kaunista klassista kitaransoittoa, joka sopi ympäristöönsä täydellisesti. Akustiikka oli erittäin hyvä. Maalarit ja muut taiteilijat istuivat luontevasti  työskentelemässä tässä inspiroivassa ympäristössä.


Parc Güell on ehdottomasti vierailun arvoinen paikka Barcelonassa, joko monumenttialueineen tai ilman.


Laajensimme Gaudi - Güell teemaa vierailemalla kuuluisan turistikatu Ramblan sivukadulla sijaitsevassa Palau Güell palatsissa. 


Ulkoa palatsi ei ollut niin kummoinen, mutta jo kellarikerroksen hevostallissa pääsi ihmettelemään gaudimaisia kaaria. Kyllä oli hevosillakin hienot tallit. Palatsin katolla oli värikkäitä mosaiikkisia gauditötteröitä.


Palatsi oli sisältä täynnä hienoja yksityiskohtia.


Materiaalina oli käytetty niin puuta, metallia kuin lasiakin.


Palatsista löytyivät myös urut. Saimme kuulla pienen urkukonsertin kierroksen lomassa. Upeaa! Tässä palatsissa minä olisin halunnut asua!


Kuuluisin Gaudin työ Barcelonassa on Sagrada Familia kirkko. En tiedä, onko mitään muuta yhtä pitkäaikaista rakennusprojektia maailmassa kuin tämä kirkko. Suunnittelu alkoi vuonna 1884 ja rakennus on edelleen kesken. Työt olivat kyllä käynnissä täydellä teholla. Valmistumista on luvattu vuodelle 2026. Nähtäväksi jää kuinka käy, sillä torneja puuttui vielä.


Gaudín töistä seitsemän (Güellin puistoGüellin palatsiCasa MilàCasa VicensSagrada FamíliaCasa Batlló ja Colònia Güell) kuuluu Unescon maailmanperintölistalle. Viikonlopun aikana ei ollut mahdollista vierailla kuin näissä kolmessa paikassa. Bussin ikkunasta näimme toki muitakin Gaudin rakennuksia. Seuraavalla kerralla haluan ehdottomasti jatkaa tutkimusretkiä Gaudin maailmaan.