lauantai 27. toukokuuta 2017

Tarinoita 100 lasissa



Kun asuin Riihimäellä aikoinaan, niin Lasimuseo oli minun vakivierailukohteeni. Nykyisin siellä tulee poikettua vain harvakseltaan. 


Lasimuseossa tapaa perusnäyttelyn vanhoja tuttuja ja aina on uusiakin kauniita lasiesineitä esillä.


Juhlavuoden näyttely "100 lasissa" on koottu hauskalla tavalla. Siinä keräilijät ja tavalliset tallaajat kertovat omien lasiesineidensä tarinoita. Minä viihdyin hyvin tarinoita lukiessani.


"Minulla on ollut pari vakavaa sairautta. Viimeisin oli kolme vuotta sitten. Sitä edellinen 18 vuotta sitten. Silloin tilanne oli hyvin vakava, mutta oli niin hyvä lääkäri, että selvisin kuitenkin. Tuolloin minussa syttyi niin vahva elämänhalu, että kun pääsin sairaalasta, ostin itselleni punaisen työhaalarin, jota käytin töissä.

Kolme vuotta sitten sairastuin jälleen. Kun pääsin sairaalasta, ostin itselleni punaisen Kleopatra-maljakon. Siitä alkoi punaisten lasiesineiden keräilyni. Koen, että saan punaisesta väristä elinvoimaa. Nautin esineiden kauniista muodoista. Ne tuovat minulle hyvää mieltä.

Erikoista on se, että ennen sairastumista, en pitänyt punaisesta väristä. Kun olin toipumassa sairauksista, punainen antoi sen tunteen, että 'minä jaksan, minä selviän'. Niinpä kun viime kesänä sain aivoinfarktin, kokoelmani karttui punaisella Päivänkukalla."

Wilhelmiina, Oulu



Museokorttiretki Nro 43

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti